De subsidies voor bedrijfswagens is in geen enkel land zo hoog als bij ons. Gemiddeld delen de OESO-landen 133 euro per maand en per bedrijfswagen subsidies uit. In ons land bedraagt het fiscale cadeau 230 euro. Op die manier mist de overheid 2 miljard euro aan belastingen.
Maar volgens Libeer moet men vooral kijken naar de reden waarom bedrijfswagens zo populair zijn. “De lasten op lonen in ons land horen bij de hoogste in Europa. Net daarom zijn extralegale voordelen, zoals bedrijfswagens, in België populair: ze leveren zowel voor de werkgever als de medewerker een voordeel op", klinkt het. "Het debat moet dus niet gaan over meer belastingen op bedrijfswagens, maar over lagere lasten op de lonen.”
"In vergelijking met onze buurlanden liggen de gemiddelde uurloonkosten in België 16 procent hoger", aldus nog Libeer. Dat heeft volgens hem vooral te maken met de hoge lasten die op arbeid worden geheven. Bovendien houdt een werknemer netto volgens hem ook minder dan de helft over van zijn brutoverloning.
“Voor ondernemingen is dit een hinderpaal om nieuwe medewerkers aan te werven, en werknemers merken dat bij een indexering of loonsverhoging, een groot stuk van hun bijkomende vergoeding wordt afgeroomd door de fiscus”, aldus Jo Libeer.
“Net daarom hebben wij in ons memorandum voor de federale verkiezingen een dubbele maatregel gevraagd. Ten eerste: een structurele verlaging van de werkgeversbijdrage op alle lonen van 33 naar 22%. En daarenboven: het verhogen van de belastingvrije basis voor werknemers, zodat zij elke maand netto meer kunnen overhouden.”